donderdag 24 januari 2013

Cursus kussen

Omdat ik het zo leuk vind dat mensen delen hoe ze dingen doen, deel ik hoe ik hier toe kwam. Heb net een kussen gemaakt in de vorm van een hart. Ben echt niet meer te stoppen die gekke Amerikanen die ik vaak verafschuw hebben me maar mooi in de greep met hun Valentijns dag. En gekker nog, mijn lief hield mij een grote appel voor en ik hapte. In mei gaan we lekker met z'n drieën naar New York.
Ik wilde ter decoratie (Valentijns-decoratie) een hart maken van een oude wollen deken. Tijdens het werken eraan besloot ik er geen wegwerp decorstuk van te maken maar om er een mooi kussen van te maken. Hier onder de beschrijving van hoe je zelf een kussen in de vorm van een hart kunt maken.
Beetje gek dat ik bij het eind begin merk ik, nu ik de foto's heb staan. Ik verander het toch niet, ik ga naar mijn zus, mijn nieuwe spullen brengen.
Klaar ! 
Achterkant 
Ik maakte vorige week voor het eerst wollen kussens en ontdekte toen dat de achterkant van het kusje ook mooi is, dus dat heb ik bij deze gebruikt.

kussen in kussen
Als het kussen half dicht zit doe je het kussen in het kussen en naai je het verder met de hand dicht, festonsteek.

Wollen hart met festonsteek dichtnaaien
Als je de festonsteek, net als ik tot 2 jaar geleden, niet kent is er wel op te zoeken. Er zijn leuke filmpjes op youtube bijvoorbeeld. Het is een fijne steek. Neem wel een stuk draad dat handzaam is, anders zit het steeds in de knoop zoals ik dat net steeds had en je armen blijken anders te kort. Dus neem niet meer dan een meter draad per keer, das net lekker om te verwerken.
dicht naaien met naaimachine, lastig met dik kussen vind ik

hartje vullen

hartje naaien
Het is dan handig om niet zoals ik deed heel het hartje rond te naaien, want dan kan de vulling er moeilijk in. Dus ik haalde weer een stukje los met tornmesje en vulde het toen alsnog.

de vitrage voor het binnenkussen


knippen uit vitrage voor vulling

met de naaimachine de kusjes erop stikken

dan knip je het uit een wollen deken
Kusjes had ik al geknipt, lagen al een half jaar op Valentijn te wachten, geknipt uit borduursels net als de deken gekocht bij de kringloop.
hartje overtrekken en knippen uit stof
Je kunt het hartje natuurlijk meteen op de deken tekenen en knippen, ik deed het eerst op een stuk katoen.