woensdag 9 oktober 2013

Naughty girl - en de verboden stempel - La La La



Tijdens het autorijden terug uit Amersfoort waar ik de slingers van 'Firma Verslingert' aan Manon terug gaf  kwam dit liedje van Naughty Boy bij me op (ze hingen overigens prachtig in het Meterhuis, tot de rode band er door heen ging met de harten van A4, te slingeren op de bruiloft van Mieke). Vingers in je oren en neuriën! Wat was ik gister een naughty girl. Soms heb je dat, dan schiet je in een houding of rol die je niet van te voren bedenkt, dat ontstaat door een samenstelling van twee partijen in een telefoongesprek. Ik was totaal gemeen. De ander aan de andere kant van de telefoon ontplofte bijna werkelijk. Tja dan moet je mij ook maar niet uitmaken voor een niet integere kunstenaar, die geen verstand heeft van beeldrecht. Dan ga ik neuriën en de tegenpartij koken. Gemeen, heel gemeen. Heerlijk, gemeen zijn. Heerlijk. En wat een goed persoon had ik getroffen, ze voldeed geheel aan het beeld van een opgeblazen, boos en gefrustreerd persoon:
Sjakie van Sjakie's,  feel good en fair trade winkel in Haarlem.
Ze belde me gister om me op de vingers te tikken dat ik haar beeldrecht schond. Ik heb vorige maand twee stempels bij haar gekocht, hele mooie. Ze belde me omdat ik ze voor commerciële doeleinde had gebruikt. En ze zei dat zij ze had ontworpen en dat er beeldrecht op zat......... Huh? copyright op stempels?!?!? Daar was mij niets van bekend en dat werd er ook niet bij vermeld toen ik ze bij haar in Haarlem kocht. Dus ik vind het gek dat ze verwacht dat ik toestemming aan haar moet vragen of ik de stempels mag gebruiken om ze op hout te stempelen en ze te verkopen. Want ik wist immers niet dat ze van haar hand waren. Stom verbaasd was ik, en ben ik. En in eerste instantie vond ik het nog heel grappig, dat ze zich zo opwond. Maar nu bijna een dag later voel ik me zo verbaasd en boos om de beschuldigingen en het geschreeuw van Sjakie naar mij toe. Waarom doet ze zo gek tegen mij? Ik denk dat ze in het vervolg de klant, die een stempel van haar koopt, verteld dat het niet voor commerciële doeleinden mag worden gebruikt. Want bij mij was het al te laat.
stempel uil en hert gemaakt door Sjakie Haverkorn, gekocht bij Sjakie's