dinsdag 17 februari 2015

Gevallen voor een duiveltjes iep

Ik ben voor deze boom gevallen. Wat is hij mooi! Het mos, de boom, de breeduit horizontaal hangende takken. Het hart in de stam, de ent strook op anderhalve meter stamhoogte en de plek waar hij staat.
Op de gracht in Amsterdam, daar staat hij of zij of ie. Natuurlijk is het: daar staat ie. Daar staat ie, een prachtig exemplaar, de duiveltjes iep. De naam heeft ie te danken aan de blaadjes die de vorm hebben van duiveltjes oren.
Een ode aan de iep zal het worden. Een installatie voor en over de iepenzaadjes -sneeuw, -storm, -werveling, -overdaad, -explosie en -weelde. Natuurlijk zal ik er ook iets van sprookjes in stoppen, hou ik van, raak ik door geïnspireerd en met zo'n naam kan ik er niet omheen.
En toevallig kwam ik op mijn route langs een van mijn favoriete illegaal geplaatste kunstwerken: Mannetje met zaag in boom, vlak bij het Leidseplein.