zondag 22 februari 2015

Yellow and a bit blue

Naast werkproces 'Stofwisseling' zit ik ook in een werkproces voor expositie Springsnow 2015, geïnspireerd op de wervelende iepenzaadjes die in de lente heel het centrum van Amsterdam versieren met iepenzaad-confetti. Ik was wat afwachtend met het tonen van mijn werk tijdens mijn proces omdat ik er niet uit ben hoe het precies gaat worden en omdat een tijdje terug Maartje vertelde niet altijd alles te delen op internet. Er moet voor de expositie nog een verrassing zijn. Ik denk dat er genoeg mensen zijn die naar de expositie komen die mijn blog niet volgen, dus wil ik het toch graag delen. Ook omdat het me helpt, het schept een kleine afstand. Ik ben dan de toeschouwer.  Ik had eerst mini's gemaakt en nu zijn ze allemaal losse lapjes (dit waarschijnlijk door mijn voorkeur nu en het werkproces van 'Stofwisseling'). Ik zag ook billen en gezichten in het werk. Daarom ook het werk los gehaald van de 10x10cm frames en er nog mee verder gewerkt. Het is een stoei proces. Wel ook wederom mooie achterkanten.
Daardoor realiseer ik dat ik vaak zo trots op mijzelf ben. Hoe gemakkelijk mij de dingen afgaan in mijn atelier. Ik kan me razend goed concentreren, dat kon ik vroeger als klein kind al. Ik kan me helemaal afsluiten. Zo heb ik nog wel eens de hoofdmeester pislink gemaakt omdat ik in mijn rekenschrift was verzonken en de les Engels begon en ik totaal niet doorhad dat de live radio uitzending van de les Engels zou beginnen. Hij greep me bij mijn schouders.......... Dat was niet zo mooi, want ik schrok me te pletter en schold hem pardoes uit voor 'klootzak'.......ai, ik was 11 jaar. Wat grappig dat ik dit verhaal opdiep.
Goed, tevredenheid over werkproces. Als ik dan hobbels tegen kom, dan ben ik me bewust van hoe gelukkig ik vaak ben in mijn atelier. Dat ik de flow zo makkelijk te pakken heb. Nu even niet. Dit heeft alles met concentratie te maken en het respect ervoor.
Ik heb ook last van dat ik me heb laten verleiden door het gebruik van de kleurencombinatie geel/blauw. Daarmee ben ik wat geforceerd aan het werk. Ik doe altijd maar wat, en nu heb ik een kleur beperking. Nu ja het is een proces. Stomme dingen maken is ook leuk. Dan geniet ik weer meer van het mooie. Want: 'zonder donker geen licht'. Las ik laatst ergens, vond het stom, maar wellicht waar. Wellicht. Ik hou van het woord wellicht, wel licht. Das toch mooi.