dinsdag 26 mei 2015

Waterlicht met soep

Leo Vroegindeweij, één van mijn docenten op de AHK zei al eens, jou werk heeft altijd wel iets met water te maken. Nu bestaat alles natuurlijk voor een groot deel uit water, maar nog vaak denk ik aan die opmerking.
Zo word ik heel blij van een zakje met water. Vroeger als mensen in de dierenwinkel dan een vis kochten, kregen ze die mee in zo'n zakje. Wat ik zelf in die winkel deed is volgens mij naar de jonge dieren kijken en ik had ook een jongetje in de klas met ouders met een dierenwinkel.
Ook hangen ze in sommige landen doorzichtige zakjes op bij hun woning of verkoopwaar. Ik begreep dat dit tegen vliegen is. Door de manier van kijken van vliegen zien ze daar iets heel mafs in en vliegen liever een stukje om.
Voor mijn nieuwe installatie met het thema 'Kunst verlicht' kunstroute Zijpe was ik eerst over 'verlicht zijn' aan het lezen. Dit komt vast wel terug in mijn werk, maar het voelde als beton en lood in plaats van licht. Dus hou ik het op licht in de zin van licht vangen en licht gewicht.
De eerste testen zijn gemaakt en een lekkere kop soep voor lunch, geïnspireerd op die heerlijke soep die ik bij Brambergen at, op Natuurmonumenten 's Graveland, met pesto en een vleugje sinaasappel erdoor en rendier.