maandag 2 november 2015

Herdenken met installatie Waterlanders

Gisteren was kunstproject 'Aan gene zijde' - kunst tot herdenken in de Alkmaarse Watertoren. Mi-hyun Dodde nam het initiatief en Ferry Jong heeft ze er bij gevraagd om het project in korte tijd te realiseren. Gister toonde 14 kunstenaars hun kunst.
Toen ik voor de eerste bijeenkomsten in de Watertoren was met mede kunstenaars voelde ik me in eerste instantie onwel, draaierig en bedrukt in de toren. Toen op de terugweg de titel voor het werk opkwam 'Waterlanders' was ik al zo gelukkig met de goeie titel en ging alles razend snel en soepel.
Met mijn werk wil ik kunst collega vriendin Miep van Riessen herdenken en eren. Ze overleed eind juni van dit jaar. Miep maakte een groot borduurwerk, een 5-luik, waar ze vijf jaar aan werkte. Een eerbetoon aan de slachtoffers van de watersnoodramp in Zeeland in 1953. Ze borduurde al de namen en geboortedata van al de 1836 slachtoffers. Voor mij was het helder: water, watertoren, herdenken. Dat moet een luchtig en licht werk worden. Ik maakte een installatie van potten en flessen van glas, gevuld met fluoriserend water in verschillende tinten groen.
Ik heb gisteren enorm genoten, net als van de week naar het kunstproject toe. Hoe zwaar en verdriet omgezet is in een heel mooi kunstproject.
Installatie "Waterlanders" was te zien zoals de bovenste foto's. Vandaag kon ik het niet laten om nog een serie foto's van de installatie te maken met meer licht. De projectie die op de achtergrond is te zien, is van de video van Quinten Trentelman. Samen met Helma Kuiper en Marieke van der Put hadden we een top plek daar in het waterreservoir.