maandag 1 februari 2016

Bierpul voor Bart

Bart is een mooi mens. Ik ken hem van de basisschool de Keerkring Schagen via onze dochters. Sinds kort heeft hij ALS. Bart en zijn vrouw Judit vonden het tijd voor een mooie herinnering erbij. Ze organiseerden een feest met vrienden en familie. Op het strand van Den Helder bij Citadel. Een groep vrienden en familie organiseerde daarnaast een grote loterij en veiling. Want zoals deze groep al zelf zei, een bijverschijnsel van ALS is dat de inhoud van je portemonnee ook langzaam minder wordt.
Ik wilde iets doen en daarom ging ik bierpul van keramiek ontwerpen, in de hoop dat dat veel zou opleveren. Voor een persoonlijke pul heb ik Bart geïnterviewd. Bier en tieten was de conclusie.
Uiteindelijk gebruikte ik een pot van Kesbeke augurken, mijn favoriete pot om te verzamelen, als gietmal en ik sloeg een oor van een koffiekan af, voor mal voor de greep. Bart z'n achternaam is Beermann. Mijn associatie ging niet alleen uit naar bier, maar ook naar 'beer' en 'man'. De tieten heb ik voor het gemak geparkeerd gelaten in Bart z'n hoofd.

Het was een proces met allemaal onbaatzuchtige hulp voor de bierpullen voor Bart. Dat is wat Bart teweeg brengt.

In het proces ging er een enkele keer wat behoorlijk mis, en verbazend veel goed. Ik kreeg veel tips, ideeën, hulp en waardering. Dank ben ik daarbaar voor. Ik ben blij en trots. Wat heb ik mooie vrienden.

Dank Floortje Bakker en Marcel Valkema voor het fotoshop bestand van de Beerman transfers, en dank je ook Floortje voor de reddende oplossing tijdens het glazuur proces: 'Dan doe je de transfer toch aan de binnenkant'. Dank Esther van Groeningen voor de keramiek lessen in Arnhem. Dank je Claudine Beers voor keramiek tips & tricks. Dank je Pauline Hoeboer voor de bak en transfer tips.

De bierpullen, en de mokjes voor een borrel (de titel van het feest was immers 'Borrel voor Bart') of pretzels, ook leuk (een van mijn associaties met bierpullen), werden goed ontvangen en hebben veel opgeleverd.