zaterdag 6 februari 2016

Joseph Cornell in Alkmaar

Groot fan van Joseph Cornell. Ik weet nog dat ik zijn werk 'ineens' in Moma zag en m'n ingewanden een sprongetje van opwinding maakten. Dat deden ze vrijdagavond ook.
Ik ging naar de opening van expositie Kunstkluppen in De Telefooncentrale Alkmaar. Daar waar ik een paar jaar terug stond te huilen in het trappenhuis, omdat ze, de oprichters van de nieuwe Telefooncentrale, mijn installatie 'Krijtstreep' over verbinding en krijtstreep pakken niet snapten en ik het al na 2 dagen weg moest halen.
Dit keer ontmoette ik een mooie groep mensen, en nog mooier veel van hen wonen in Schoorl. Precies het soort mensen waar ik het meest van hou. Fijn om te weten dat die zo dicht bij m'n zaak Op in Schoorl wonen en werken. Geeft hoop, op nog meer van zulk soort ontmoetingen, en exposities.
Annelies Horden ontmoette ik kort geleden in mijn zaak. Haar werk zag ik eerder al tijdens Schok 2014. Er zijn raakvlakken, dacht ik direct. Vrijdagavond werd dat nogmaals bevestigd. Misschien komt haar prachtige werk wel bij Op in de verkoop. Hierover later meer.
Toen ik op de de derde verdieping het werk van Willem Schotten zag herkende ik Joseph Cornell in z'n werk. Ik zie het wel vaker, werk geïnspireerd op Joseph Cornell, maar dit was precies waarom ik van Cornell zijn werk hou: poëtisch, ritmisch, strak en met zorg gemaakt.
Het werk van Jaap Borgers en Gerda Schimmel, ook al zo'n leuke vrouw uit Schoorl heb ik niet gefotografeerd vanwege de afleiding van ons gesprek. Ga zelf maar kijken.