maandag 18 april 2016

Trots en gelukkig in de Buitenkerk

Het was een heeeeel mooi weekend in Kampen. Ik was gevraagd vlak na de aanslagen in Brussel en wilde graag iets met liefde doen tijdens mijn expositie in de Buitenkerk met kunstroute 'Weg van kunst' in Kampen. Een knuffel flashmob of zelf knuffels uitdelen zoals Ama goed kan. Het werden drie installatie en wat klein werk: 'Groei briljant Maria', 'Groei briljant IV' en 'De kwetsbaarheid vah het trommelvlies'.
Het was allemaal nog mooier dan ik zelf kon bedenken. Wat heb ik een liefdevolle omarming gekregen.
Met als kers op de taart, waarom denk ik aan die kers? En waarom denk ik nu aan een kers van de appelmoes, die er al te lang op heeft gelegen? Ha! De toren van de kerk is natuurlijk ook als een soort kers. Zeker met een dikke wolkenpartij en een zonnestraal erop. Ook heb ik nu best zin in taart (wanneer niet). Nu goed, met als kers op de taart een mediatie van Pastor Hans Schoorlemmer (achternaam ook toeval?), die een koor had meegenomen. Er werd gezongen, gesproken en stil gestaan bij mijn werk. Mooie klanken, mooie woorden, mooie gedachten en mooie symboliek. Warm en dat in een kerk die meestal qua temperatuur niet heel warm is. Vallen is niet heel mooi. Toch is alles mooi op z'n plaats gevallen daar in de Buitenkerk.
Ik wil niet iets beter maken dan de rest, wel een detail over het roze werk 'Groei briljant IV'. Tijdens het opbouwen en het gebruik van de kleur roze in een installatie gebaseerd op de trouwring van mijn ouders, ging mijn gedachten uit naar het homohuwelijk, en de vastlegging daarvan bij wet. Ik hield het voor me, en werkte rustig verder. Even later kwam één van de heren vrijwilligers naar mijn opbouwen kijken en we spraken wat over mijn installaties. Zijn associatie was het homohuwelijk. Ik was opgetogen. Hij sprak er openlijk over, hier in de kerk. Tijdens de meditatie kwam het gesprek ter sprake. De Pastor ging er ook op in en noemde het zelfs een monument voor het homohuwelijk. Mooi! Weer groeide ik. Ik leek wel een groei briljant.
Hartelijk dank iedereen die mij dit schitterende weekend heeft bezorgt.

* ik nam weinig tijd om zelf de kunstroute te lopen. Heb een stuk of 8 locaties gezien. Daaronder het SNS gebouw. Ik ben nu fan van de tekeningen van Lolkje van der Kooi. Ik wil wel een vlinder, dood vogeltje of zelfs een kwal van haar hand.







Lolkje van der Kooi